Broderia, considerată parte a artelor textile, a fost un subiect oarecum evitat până în prezent. Nu există lucrări majore sau studii amănunțite despre artele textile. Dar apar menționate și li se acordă capitole întregi în cărțile care au subiecte mult mai largi și acoperă mai multe domenii artistice (despre istoria artei, arte decorative, arte aplicate, etc). Pe de-o parte înțeleg motivul pentru care nu se abordează subiectul. Și probabil unul dintre cele mai mari impedimente este însuși materialul textil din care acestea sunt executate, deoarece e perisabil – pentru că sunt realizate din fibră naturală, neexistând în acea perioadă fibra sintetică - și renovarea unor astfel de piese e aproape imposibilă, mai ales dacă au fost ținute în condiții precare și nici nu se cunoaște tehnica în care au fost executate. Și înțeleg atracția pentru domeniile artistice majore – arhitectură, pictură, sculptură – care oarecum motivează dezinteresul pentru celelate arte, incluzându-le pe cele decorative... dar lipsa de informații din acest domeniu, al studiului amănunțit al tehnicilor de lucru și al lucrărilor, care există, dar despre care nu se știu prea multe deoarece nu se analizează, e puțin revoltătoare. Mai ales din perspectiva unui student la modă sau la arte textile, care ar avea multe de învățat din studierea acestora, și care ar putea duce mai departe, într-o formă sau alta, tradiția creării broderie românești, dar care nu are informațiile necesare pentru a o face.
Termenul
de broderie este definit în DEX ca fiind o cusătură în relief care
ornamentează un material textil de bază. Cu alte cuvinte, definiția această susține că broderia are doar un scop
ornamentativ, decorativ, de înfrumusețare a materialului-suport. În primul
rând, e o metodă clasică, tradițională de manipulare
a unui material. În al doilea rând, chiar dacă înfrumusețează un material, nu
se limitează la acest lucru. Boderia în sine poate fi o formă de expresia a
unei scene, a unui mesaj sau a unui concept, care doar se dovedește a fi creată
cu o altă tehnică și cu alte materiale (față de cele utilizate în alte domenii artistice).
O altă definiție a broderiei, găsită pe DEX
online, care aparține originar unui Dicționar
religios susține că broderia se face doar cu ață. Ceea ce e absolut greșit! Broderia, da e în general realizată cu ață, dar
atașarea mărgelelor, a pietrelor prețioase, a penelor, a altor materiale care
schimbă aspectul inițial al materialului, este considerat tot broderie. Să nu
mai spun că în ziua de azi broderia nu se realizează doar pe un material textil
ca suport, ci și pe materiale non-convenționale utilizate în modă și în artele
textile, iar broderia nu este creată doar cu ață, ci și cu fir metalic sau de
plastic.
Totuși
broderia a fost inclusă în cadrul artelor decorative (sau aplicate, cum se mai
numesc) datorită valorilor estetice pe care le are. Definițiile găsite în
enciclopedii îi acordă o mai bună și mai precisă descriere și pun un accent mai
pronunțat pe diferitele tehnici de brodare. De exemplu definiția dată de Enciclopedia Britanica susține că broderia
e arta de a decora un material textil prin utilizarea acului și a aței, urmând
să de-a exemple de materiale cu care se poate broda (incluzând și firul metalic
de aur, argint, cupru) și tehnicile prin care se obține o broderie. Mi s-a
părut interesant că matlasarea e considerată o tehnică de brodare.
Motivul
pentru care am menționat aceste aspecte este acela de a clarifica percepția
generală (greșită) față de brodeie. Iar probabil acesta este principalul motiv
pentru care nu este considerată o formă artistică. Totuși, vreau să încerc să
demonstrez contrarul, motiv pentru care voi analiza măiestria unor piese de
broderie din Ținutul Moldovei, din perioada secolului al XVII-lea, care își
merită pe deplin statutul de artă textilă și porecla de „pictură cu acul”. În
plus, istoricii de artă, precum Vasile Florea și Ion Țurcan, considera această
predioadă ca fiind climaxul broderiei românești.
Încă
de dinainte de secolul XVII, Moldova a început să decădă și să sărăcească. Nu
mai avea o armată care să lupte pentru patrie (Moldova fiind în război cu
Imperiul Otoman), ci era compusă din mercenari maghiari și albanezi. Nu mai
avea flotă, comerțul era în plină decădere și el, iar în anul 1512 Moldova a
devenit stat tributar Imperiului Otoman. Tributul pe care îl avea de plătit
Imperiului Otoman a fost un alt factor care a contribuit la această decădere.
Iar în secolul XVII a mai avut parte și de invazii rusești și tătare. Iar
datorită acestor întâmplări artele au avut de suferit - ceea ce este de la sine înțeles, din moment
ce aveau alte priorități. Sau cel puțin o parte dintre ele au suferit, deoarece
broderiei i s-a acordat un interes ieșit din comun, atât de mare încât
lucrările au depășit substanțial declinul suferit în pictură.
Datorită
faptului că Moldova a intrat în contact cu cultura Imperiului Otoman, datorită
războaielor și legăturilor tributare păstrate ulterior, a început să prea
elemente artistice specifice artei orientale. Iar unul dintre acestea este
extrem de vizibil în broderie: apariția chenarului ornamental. Pe parcursul
secolului acest chenar se dezvoltă și începe să ocupe tot mai mult spațiu din
lucrare încât unele personaje au fost scoase deoarece nu mai aveau loc în
lucrare – motivul pentru care numărul de personaje dintr-o lucrare e atât de
redus. Din cauza dezvoltării acestui chenar se dezvoltă, evident, și
repertoriul motivelor decorative pe care acesta îl conține, apărând o varietate
mai mare de elemente vegetale: la florile utilizate deja în broderie se adaugă
garoafa, crinul, laleaua, floarea-soarelui și bujorul. Este de remarcat faptul
că în ciuda dezvoltării acestui chenar, cu rol decorativ, fundalul scenelor
este lăsat de cele mai multe ori nebrodat. Acest fundal avea textura
materialului suport, de cele mai multe ori fiind utilizată catifeau din motiv
că era un material considerat prețios și frumos în sine, dar este folosit, de
asemenea, și brocartul, în mod special pentru lucrările domnitorilor.
În
ceea ce privește materialele de lucru, se acordă o mai mare atenție broderiei
cu fir de aur și de argint, devenind una dintre caracteristicile principale ale
broderiei din această perioadă. În ciuda faptului că era folosit până atunci, cantitatea în care se
utilizează în această perioadă se mărește, iar relieful, acolo unde apare pe
suport, e mult mai înalt. De altfel se folosește foarte des firul de mătase
(naturală) colorată, mai ales atunci când se brodează pe brocart – de remarcat e dorința de asorteu cromatic și textural al lucrărilor.
În
ceea ce privește selectarea subiectelor, acestea sunt predominant de origine
biblică/religioasă - motivul pentru care se consideră că broderia înlocuiește
pictura din această perioadă – și apare un număr mult mai mare de portrete
votive. Acest gen de portrete sunt utilizate ca acoperământ de mormânt (și nu
numai), înlocuind lespezile funerare. Redarea defunctului diferă și ea. În
lespezile funerare defunctul era redat cu ochii închiși, mort, iar în broderii
e redat încă în viață. Această notă pozitivă probabil a fost cea care a prins
atât de mult la publicul comanditar. Se mai adaugă, în chenarul mai sus
menționat, epitafuri care conțin elogii adresate defunctului, scrise (literele
fiind, bineînțeles, brodate) sub formă de versuri sau în proză. De aici începe
treptat să derive și un nou „stil” de broderie: cea a epitrahirului. Termenul
folosit astăzi este cel de patrafir:
este o sâșie de material (de stofă, catifea sau brocart) pe care sunt brodate
motive religioase. Este purtat de către preoții ortodicși peste stihar în
timpul ceremoniilor oficiale.
În
privința stilului abordat se simte influențe din două direcții. Prima este cea
a stilului bizantin, care este regăsit predominant în pictura murală.
Asemănările constau în stilul de lucru, în abordarea compoziției și a
tematicii, în redarea personajelor și a mediului în care acestea se află. Se
mai remarcă și asemănarea cromatică – a apariției aurului în cantități mari - și
cea a atmosferei. A doua influență este cea a miniaturilor. Se poate vedea, în
primul rând, în felul de compunere al scenei. În al doilea rând se simte în utilizarea
elementelor decorative sau a scrisului, încadrate într-un chenar, care la
rândul lui încadrează de jur-împrejur întreaga compoziție.
Ieremia Movilă - broderie din 1606 |
La
începutul secolului XVII au fost donate, de către familia domnitoare a
Moliveștilor, Mănăstirii Sucevița din Suceava o serie de broderii, considerate
de Ion Țurcan „cele mai frumoase”.
Printre ele se numără acoperământul de mormânt al lui Ieremia Movilă, care
datează din 1606 (anul în care acesta a decedat, după ce a domnit în Moldova
între 1595-mai 1600 și pentru a doua oară în septembrie 1600-1606). Lucrarea
înfățișează portretul de tip figură-întreagă al acestuia, intrând din acest
punct de vedere în categoria de portret votiv. Este de dimensiuni mari, având
2,37 m înălțime și 1,45 lățime, iar majoritatea suprafeței este ocupată de
personaj, care iese în relief față de fundal datorită straturilor groase de
broderie. Lucrarea are ca material-suport o catifea bordo, care se poate
distinge datorită faptului că nu e brodată, constituind astfel fundalul
întregii lucrări. Asemănarea cu lespezile funerare se poate observa cu ușurință
datorită, în primul rând, a rolului pe care lucrarea îl are, și în al doilea
rând, a descrierii detaliate a defunctului și a statutului acestuia. Ceea ce
sugerează că lucrarea este de fapt pentru un mormânt, sunt cei doi chiparoși
care flanchează personajul. Apariția bisericii și a mâinii Domnului din colțul
din dreapta, sus, poate fi considerat un al indiciu al morții personajului. În
celălalt colț de sus, cel din stânga, apare stema țării. Apare, de asemenea, și
nelipsitul chenar, care doar în partea inferioară are elemente decorative geometrice în combinație cu unele florale,
restul chenarului fiind dedicat unei inscripții comemorative.
În ceea ce privește personajul, se poate simți
accentul pus pe redarea cât mai fidelă a trăsăturilor feței. Proporția este de
influență bizantină, capul părând mic în raport cu corpul, iar lățimea
personajului e puțin exagerată. Cu alte cuvinte, autorii lucrării nu aveau
habar de descoperirile renascentiste în materie de anatomie și racursiu – ceea
ce se observă și în redarea picioarelor și a brațului drept care pare dezasamblat
și relipit de corp. Dar acest aspect este tipic pentru întreaga perioadă și
pentru toate domeniile artistice - motiv
pentru care epoca medievală în România continuă și pe perioada acestor secole.
Totuși e de apreciat manopera veșmântului purtat de personaj care este brodat
în întregime cu fir de aur, argint și cu mătase colorată. Se distinge cu
ușurință modelul decorativ al mantiei purtate, gulerul larg cu blană fină –
probabil de hermină; moda secolului pentru cei cu statut înalt în societate –
purtat răsfirat pe umeri, moliciunea veșmântului purtat dedesubt și rigiditatea
pălăriei de pe cap.
Simion Movilă - broderie 1609 |
O
lucrare care o succede pe aceasta, dar care diferă din multe puncte de vedere,
este cea care îl înfățișează pe Simion Movilă, fratele mai mic al lui Ieremia
Movilă, menționat anterior. În ciuda faptului că a fost pus pe tronul Țării
Românești în perioada cuprinsă între 1600 și 1602, a domnit și în Moldova după
moartea fratelui său, din 1606 până în anul umrător, în 1607 când decedează și
el. Lucrarea datează din 1609 și este și aceasta o lucrare votivă, figurativă,
un potret de tip figură-întreagă, care are ca scop principal acoperirea
mormântului defunctului. Ceea ce face ca această lucrare să se diferențieze de
toate celelalte acoperăminte de mormânt este felul în care personajul este
reprezentat. Acesta este redat mort, cu mâinile încrucișate pe piept și având
ochii închiși. Este o poziție hieraldică care se regăsește predominant pe
lespezile funerare. Ceea ce este ieșit din comun, deoarece prin aceste acoperăminte
brodate se dorea îndepărtarea de acest tip de reprezentare, iar această lucrare
este de fapt excepție de la regulă, prin
însuși sfidarea acestui scop. În toate celelalte aspecte seamănă cu cea a
fratelui lui.
Este și aceasta brodată pe o catifea bordo, ca material-suport, și aici este lăsat să se vadă suportul, constituind fundalul lucrării, nefiind brodat – personajul iese în relief în contrast cu fundalul „gol”. Este folosit pe suprafețe extrem de extinse firul de aur și de argint. Chenarul ocupă un spațiu semnificativ în lucrare. Aici apare a fi compus din două chenare alăturate care constituie un tot unitar. Chenarul exterior conține, de jur împrejur, pe întreaga suprafață a sa, o inscripție comemorativă, colțurile fiind punctate cu patru elemente (par a fi o varianta geometrizată, stilizată a unei flori cu șase petale). Chenarul interior conține de jur-împrejur un repertoriu restrâns de elemente decorative, care se repetă pe întreaga suprafață. Repertoriul decorativ este alcătuit dintr-o floare cu opt petale înscrisă într-un cerc îngust, o cruce înscrisă într-un romb fără colțuri drepte și un element geometric care amintește de niște elemente vegatale combinate și stilizate (apare des în repetoriul decorativ românesc), care desparte celelalte două elemente menționate și e repetat de mult mai multe ori decât celelalte.
Este și aceasta brodată pe o catifea bordo, ca material-suport, și aici este lăsat să se vadă suportul, constituind fundalul lucrării, nefiind brodat – personajul iese în relief în contrast cu fundalul „gol”. Este folosit pe suprafețe extrem de extinse firul de aur și de argint. Chenarul ocupă un spațiu semnificativ în lucrare. Aici apare a fi compus din două chenare alăturate care constituie un tot unitar. Chenarul exterior conține, de jur împrejur, pe întreaga suprafață a sa, o inscripție comemorativă, colțurile fiind punctate cu patru elemente (par a fi o varianta geometrizată, stilizată a unei flori cu șase petale). Chenarul interior conține de jur-împrejur un repertoriu restrâns de elemente decorative, care se repetă pe întreaga suprafață. Repertoriul decorativ este alcătuit dintr-o floare cu opt petale înscrisă într-un cerc îngust, o cruce înscrisă într-un romb fără colțuri drepte și un element geometric care amintește de niște elemente vegatale combinate și stilizate (apare des în repetoriul decorativ românesc), care desparte celelalte două elemente menționate și e repetat de mult mai multe ori decât celelalte.
În
ceea ce privește personajul, este reprezentat după proporția și caracteristicile
stilului bizantin. Comparativ cu fratele lui, acesta poartă pe cap o coroană
regală realizată cu fir de aur. Pelerina pe care acesta o poartă conține
detalii de origine vegetală extrem de detaliat realizate și repetitive, la fel
ca detaliile de pe chenar. Batista pe care aceasta o ține pe piept, îmrepună cu
ochii lui închiși, contribuie la consituirea unei atmosfere de tristețe.
Acesteia i se mai adaugă și plantele care flanchează personajul, care,
personal, îmi amintesc de lăcrimioare stilizate. Toate fiind simboluri vizuale
care sugerează moartea celui din imagine.
Doamna Tudosca, soția lui Vasile Lupu - broderie din 1666 |
Într-un
spirit oarecum asemănător brodeiilor menționate până acum au fost create și
cele care au fost donate de către Vasile Lupu Mănăstirii Trei Ierarhi din Iași.
Și Vasile Lupu a fost domnul Moldovei de două ori: o dată din 1634 până în 1653
și a doua oară din mai 1653 până în iulie 1653. A decedat în anul 1661 la
Constatinopol.
Printre broderiile dăruite acestei
mănăstiri se numără și portretul soției sale, doamna Tudosca – pe numele real
Ecaterina Cercheza, în care se poate observa un real progres în marie de
broderie, în decursul a unei jumătăți de secol. Lucrarea aceasta, împreună cu
cea care îl înfățișează pe fiul lui Vasile Lupu sunt păstrate în muzeul
mănăstirii. Potretul votiv este de tip figură-întreagă, care este menit să
arate exuberanța vestimentară a soției domnitorului. Și acesta a fost realizat
ca acoperământ de mormânt și este datat cu anul 1666, anul în care aceasta a
decedat. Lucrarea este tipică broderiei de astfel de acoperăminte din această
perioadă, reprezentând-o pe doamna Tudosca în viață, îmrăcată cu un veșmânt
somptuos. Și această lucrare este executată pe catifea, de o nuanță vișinie
foarte închisă. Portretul se desprinde în relief față de fundal datorită celor
multor staturi de ață folosite pentru brodarea lui. Conform lui Vasile Florea,
tehnica aceasta de lucru se numește Aerul,
tehnică care ajunge să fie folosită în masă și care are un aspect de colaj. Și aici s-a folosit firul de aur și de argint, deoarece era necesar să se arate
averea familiei de proveniență.
Spre deosebire de celelalte portrete
de acest fel, acesta nu are un chenar decorativ. Din acest motiv atenția cade
pe singurul element care constituie lucrarea, adică portretul. Veșmântul pe
care personajul îl poartă este extrem de dataliat realizat, bijuteriile fiind
și ele reprezentate cu care precizie în lucrare. Pelerina purtată de defunctă,
care a fost probabil din brocart, este elaborios decorată cu motive florale,
care au un ecou pe pălăria purtată – aici apar două garoafe atârnate de
pălărie. Mâinile sunt acoperite de un material diferit față de cel care se
ivește de sub pelerină, iar batista pe care o ține în mâna stângă se simte că e
dintr-un alt fel de material textil. În ciuda lipsei de cunoștiințe față de
proporții și de anatomie, se depune un real efort de reprezentare cât mai
naturală și mai fidelă a materialelor textile aparute în lucrare și sunt redate
excelent de bine, deoarece se pot deosebi. Se poate simți și textura penelor
atașate de broșa care e prinsă de pălăria laborios lucrată. De asemenea, sunt
redate și bijurerii ca cerceii din ureche și colierul de perle purtat la gât, care servesc un bun suport vizual pentru realizarea unei analize amănunțite a
costumului de la curte din acea perioadă.
Ioan Lupu, fiul lui Vasile Lupu - broderie din secolul XVII |
O lucrare creată tot pentru un membru
al acestei familii, dar despre care se știu prea puține, este cea a fiului lui
Vasile Lupu, Ioan. Și acesta a fost realizată pentru a servi ca acoperământ de mormânt, care la fel ca
broderia care o ilustrează pe soția lui Vasile Lupu, se află în mănăstirea Trei
Ierarhi din Iași. Până și tehnica de lucru e asemănătoare cu cea a lucrării
menționate anterior. Materialul suport este o catifea de un vișiniu foarte
închis, de pe care, într-un relief înalt, se desprinde figura defunctului –
este aceeași tehnică a Aerului. Și
acestei lucrări îi lipsește chenarul, iar atenția îi este acordată potretului
personajului, care și aici este de tip figură-întreagă. Și în cazul acesta se
folosește firul de aur și de argint pentru a se broda, în combinație cu firul
colorat de mătase.
Conform lui Vasile
Florea, acest potret, ca și cel menționat mai sus, seamănă mult mai mult cu
modelul și se simte atenția acordată portretului. Dar de remarcat este și abundența de
detalii de pe veșmântului lui. Pelerina are propriul său repertoriu decorativ
cu elemente vegetale. În partea superioară a acesteia se remarcă detalii
geometrice sferice, care de altfel ar putea să fie doar reprezentarea unor
nasturi acoperiți cu catifea – tehnică care încă se mai folosește atunci când
materialul din care veșmântul este create este catifeaua, iar aici este clar că
veșmâtul este tot din catifea deoarece acea porțiune nu este brodată cu ață.
Iar faptul că din gestul mâinilor se poate observa că peleria are buzunare este
un detaliu extrem de delicat, care de multe ori este trecut ce vederea și care
poate servi ca suport pentru istoria costumului acestei perioade. Și aici
defunctul ține o batistă în mână probabil acesta fiind semnul că este mort și
trebuie plâns. Veșmântul purtat dedesubt se observă la mâneci și prin faptului
că peleria nu e încheiată în jurul personajului. Imediat sub mâna stângă se
poate observa un mâner de sabie, un accesoriu pe care doar bărbații îl purtau,
lucată de asemenea cu fir de aur. De asemenea, pălăria pe care acesta o poartă
pe cap se poate observa că are o cu totul altă textură față de celelalte
veșminte, iar penele de la broșa prinsă pe pălărie sunt extrem de delicat
brodate. Stilul rămâne același: bizantin, cu proporțiile și cu structura
compozițională tipică acestuia.
Portretele de acest tip, realizate în
această manieră de lucru, au avut pe întreaga perioadă a secolului XVII o
evoluție paralelă cu broderia cu teme liturgice, chiar dacă în afara Moldovei
au predominat broderiile cu teme laice. Încep să apară tot mai des însemne
heraldice care erau un semn al exercitării puterii domnești – potretele brodate
erau realizate pentru păturile sociale înalte. Dar din păcate pe parcursul
secolului XVIII broderia decade atât de mult de la statutul ei artistic încât ajunge
ca în secolul al XIX-lea să fie un simplu meșteșug. Un factor major, care a
contribuit la decăderea acestui tip de artă, a fost faptul că în broderie nu se mai punea acent pe
reprezentarea unui personaj sau a unei scene, nici măcar a unora laice – deci
nu mai aveau un mesaj de transmis. Chenarul s-a extins atât de mult încât a
ajuns să ocupe întreaga suprafață a lucrării. Înflorirea broderiei pe parcursul
secolului al XVII-lea îi arată potențialul artistic, iar decăderea din secolele
care i-au urmat demonstrează că atenția a fost direcționată spre alte domenii
artistice – mai ales într-o eră în care se trăiește doar din comenzi. Probabil
acesta este motivul pentru care secolul XVII a fost considerat climaxul
broderiei medievale românești.
În concluzie vreau să menționez
faptul că merită acordată o mai mare atenție acestor arte considerate
secundare, mai ales pentru că fac parte din repertoriul artistic românesc.
Bibliografie:
1. Istoria
artei românești – Vasile Florea. Editura Litera Internațional, București –
Chișinău
2. Istoria românilor. Cu o privire mai largă asupra culturii române –
Ion Țurcan. Editura Istoros, Brăila,
2007
3. Artă, Stil, Costum – Adina Nanu. Editura Noi Media Print, 2007
4. Broderie - Encyclopedia Britannica https://www.britannica.com/art/embroidery
5. Broderie – DEX https://dexonline.ro/definitie/broderie
6. Ieremia Movilă – articol Wikipedia https://ro.wikipedia.org/wiki/Ieremia_Movil%C4%83
7. Vasile Lupu – articol Wikipedia https://ro.wikipedia.org/wiki/Vasile_Lupu
Articol realizat de Alexandra Geanina Burtiuc
Articol realizat de Alexandra Geanina Burtiuc
No comments:
Post a Comment