PORTREUL LUI HUSSEIN CHALAYAN
Există în ziua de astăzi pantofi cu display animat care e controlat de o aplicație instalată pe propriul smartphone. Dar oare ști cine a venit primul cu o astfel de idée? Sau oare ști cine a creat prima rochie constrolată cu telecomandă? Sau poate ai auzit de rochii iluminiscente, create cu fir optic. Dar ști cine este cel din spatele unei astfel de invenții, cine a arătat că tehnologia poate fi incorporată unei haine, nu doar un ajutor în procesul său de creare? Ei bine, numele celui din spatele tuturor acestor idei e Hussein Chalayan.
Hussein Chalayan este un designer recunoscut în lumea modei, în mod special, pentru inovațiile aduse în domeniul hainelor multifuncționale. Este cipriot de origine, născut în Nicosia, și a migrat împreună cu familia sa în Londra. Aici a absolvit London`s Central Saint Martin School of Arts and Design în anul 1993. Colecția lui de licență a fost cumpărată de Browns (un magazin britanic iconic). În anii 1999 și 2000 a fost intitulat Desingerul anului al Marii Britanii. A colaborat în decursul anilor cu mulți artiști, muzicieni, actori, regizori și tehnicieni pentru realizarea colecțiilor și expozițiilor sale. În lucrări abordează frecvent teme sociale, politice și filosofice, exprimate nu doar prin hainele create, ci prin întreg modul lor de prezentare – un spectacol într-adevăr – care curpinde colecția, instalații și filme. Iar datorită interesului său pentru tehnologie a ajuns să realizeze unele dintre cele mai extraordinare și spectaculoase rochii existente în modă (crează predominant pentru secția feminină), care au ajuns să fie expuse în muzee importante de pe glob (de exemplu colecția expusă în Muzeul de artă contemporană din Tokyo, în anul 2010). Din acest motiv consider că este unul dintre acei designer de modă care va rămâne în istorie pentru inovațiile sale.
Mai jos am realizat o listă cu 10 cele mai impresionante rochii create de Chalayan, expuse în ordine cronologică.
1. Airplane Dress / Rochia Avion
Rochia
Avion face parte din spectacolul care a avut loc în primăvara anului 2000. Este de fapt un experiment la
care Cahalyan a lucrat doi ani pentru a-l finisa. Rochia este creată din fibră
de sticlă, conținând și elemente metalice din moment ce e controlată cu o
telecomandă (rochia care a fost recreată în 2005 este operată manual de
purtătoare). Structura sa rigidă - e un mulaj - prmite purtarea doar a unui singur tip de corp
feminin, cu dimensiuni fixe. Dar în ciuda rigidității sale, rochia de fapt se
desface. Mai bine spus, parte inferioară a spatelui rochiei se desface pentru a
scoate la iveală o a aglomerare de volane din tulle roz. Acesta e farmecul
rochie. Își schimbă forma inițială și conține tehnologia de care Chalayan e
atât de pasionat. Plus că a fost o adevărată revoluție a vremii sale, extinzând limitele modei.
2. Table Dress / Rochia Masă
Aceasta
este o rochie care face parte din colecția prezentată în iarna anului 2000, numită pe bună dreptate gata de
purtat (ready-to-wear). Spectacolul a avut două parți, una introductivă – a
colecției pusă la vânzare -, și una demonstrativă – a unor piese create pentru
a arăta talentul și potențialul designerului lor. Din această a doua parte face
parte Rochia Masă. Scena a fost
construită astfel încât să arate ca o cameră a unui cămin obișnuit, decorată cu o masă, cinci scaune și un televizor pus pe
perete. Modelele intrau pe scenă îmbrăcate cu rochii de un gri neutru, drepte, cu
croi simplu. Au fost instruite să dezbrace scaunele de husele lor, să le
îmbrace ca pe niște rochii (deloc simple în croi), iar scuanele să le împacheteze pentru a forma niște valize cu care părăseau scena. Cel de-al
șaselea model, îmbrăcat cu același gen de rochie gri, a fost instruit să
dezasambleze masa – adică să-i ia jos capacul - și să o îmbrace ca pe o fustă
cu bretele.
Sursa de inspirație pentru aceste piese multifuncționale a fost o mică
poveste, una în care designerul s-a regăsit datorită experienței sale de dinaintea venirii sale în Londra: când ești forțat să îți părăsești
casa, vrei să iei cu tine toate bunurile de valoare pe care le deți, de aceea
haina de pe tine devine casa ta, fiind de fapt reflexia a tot ceea ce e valoros
pentru tine. Rochia Masă este de fapt
o analogie, o expresie vizuală, a migrarii.
3. Wireless Dresses / Rochii fără fir
Când zic Rochii fără fir nu mă refer la țesătura din care sunt create, ci la
faptul că sunt controlate cu o telecomandă fără fir. Și da, există așa ceva,
Chalayan expunându-și cele 6 rochii în show-ul din primăvara anului 2007. Prezentarea a început cu rochii
care au un singur design (fix), continuând cu prezentarea acestor rochii
controlate cu o telecomandă, care își schimbau forma inițială
(multifuncționale). Pălăriile pe carele unele dintre modele le-au purtat au fost „ajutoarele” acestor rochii,
modificându-se o dată cu ele. Ultima ținută multifuncțională prezentată
constituia dintr-o rochie de voal alb, transparent, care era absorbită de
pălărie, lăsând modelul nud pe scenă.
Cu toate că au fost numite Rochiile
care se transformă (Transformer dresses), perefer denumirea de Rochii fără
fir (Wireless dresses) deoarece denumirea pune accentul pe partea tehnologică
și de creare, de care e atât de interesat Chalayan, nu doar pe aspectul formal
al acestora.
4. Bubble Dress / Rochia din bule
Un nume cât se poate de sugestiv, aș
spune. Rochia aceasta face de fapt parte din spectacolul despre care vorbeam anterior
(din primăvara anului 2007, ready-to-wear) și este creată din sfere de plastic
transparent, de diferite mărimi, umplute cu aer, asamblate pe o serie de benzi
dintr-un material textil argintiu. Bulele acestea îi dau rochiei o alură
extraterestă deoarece nu se poate vedea cum au fost asamblate, iar aparenta
lipsă (sau mai bine spus, ascunderea profesionistă) a unui sistem de închidere
îți crează sentimentul că bulele plutesc și că în mod aleatoriu s-a adunat pe
corpul modelului pentru a-i acoperi (parțial) trupul. E de-a dreptul fascinant
cum o astfel de textura poate exista.
Conceptul din spatele acestei ținute
și a celor menționate anterior (a Rochiilor
fără fir) a fost călătoria în timp, o tehnologie extraterestră omenirii. Iar
spectacolul, într-adevăr, a părut desprins din filmele SF în care o astfel de călătorie e posibilă.
BUBBLE DRESS PURTATĂ DE LADY GAGA |
5. LED dresses / Rochiile LED
Spectacolul prezentat în toamna
anului 2007 a conținut pălării
iluminate, rochii spulberate de vânt și o gluga automatică care acoperă tot
capul pe timp de ploaie. Dar probabil că cele două rochii, cea care a deschis
spectacolul și cea care l-a închis, au fost piesele de rezistență ale
colecției. Cele două rochii sunt bazate pe tehnologia LED, conținând fiecare
15.600 de LED-uri, fiind numite din acest motiv Rochiile LED. Sunt de
asemenea cunoscute și sub denimirea de Rochii Display datorită faptului că
nu sunt doar iluminiscente, ci sunt un ecran care reflectă, prin lumini alternative colorate, soarele și luna – adică începerea unui nou sezon („Una dintre ele reprezintă
venirea primăverii, iar cealaltă reprezintă venirea verii” – susține Chalayan
în filmul-interviu în care arată procesul lor de create). Au fost create în
colaborare cu Swarovski.
Interesant este că muzica de fundal
a spectacolului mi-a amintit de soundtrack-ul unui anime. Ceea ce, de altfel, e
parțial adevărat deoarece colecția a fost inspirată de cultura samurailor. Mai bine
zis de armurile lor. Acest lucru se poate vedea mai ales în primele ținute ale
spectacolului deoarece includeau careuri roșii și negre, pe suprafețe extinse care amintesc de plăcile de pe armuri.
6. Laser Dresses / Rochiile Laser
Rochiile Laser sunt un alt proiect
realizat de Chalayan în colaborare cu Swarovski.
Aceste au făcut parte din colecția pentru toamnă-iarnă, prezentată în anul 2008. Și de această dată Rochiile au fost ținutele de rezistență
ale colecției, prezentate la filnalul spectacolului. Conceptul de la care a
fost pornită colecția este crearea universului și începuturile acestea. Conceptul
s-a reflectat în colecție, în mod special, prin gama cromatică utilizată,
alcătuită din nuanțe pământii și griuri calde. Iar treptat și-au făcut apariția
în ținute diferite soiuri și mărimi de pietre, ele fiind sugerate prin formă,
volum și imprimeu. Cristalele Swarovski folosite pentru rochiile principale ale
colecției (cristalele fiind doar un soi mai frumos de pietre), și-au găsit perfect
locul în colecție. Laserele roșii au fost montate în așa fel încât să lovească
cristalele pentru a refracta lumina în diferite direcții. Luminile roșii
provnite din lasere au fost reprezentarea vizuală a unei erupții vulcanice.
Cu toate că Chalayan a avut o idee fixă în ceea ce reprezintă aceste lumini
roșii, exteriorizarea lor se poate interpreta, după părerea mea, și ca o
naștere metaforică. Sângele e de asemenea roșu, și provine, la fel precum lava,
din interior. Conform specialiștilor, rasa umană a luat naștere într-un anumit
loc de pe glob (undeva în Africa de Nord), mai apoi extinzându-se în mod radiar față de epicentrul său.
Exact cum luminiile roșii iau naștere dintr-un anumit loc de pe suprafața
rochiilor, mai apoi fiind reflectate în mediul înconjurător, devenind rochia însăși. Exact cum lava
curge din conul unui vulcan în mod radiar pe trunchiul său.
SURSE: https://www.youtube.com/watch?v=g3gZZCm6Thg
http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2008-ready-to-wear/chalayan
7. The Smashed Dresses / Rochiile Zdrobite
Spectacolul din primăvara anului 2009 începe prin prezentarea unor
rochii realizate predominant din latex și voal, pe o scenă rotundă, pe care e
desenată o spirală. În fundal, muzica e creată de instrumentele principale:
paharele de sticlă. Ultimele cinci rochii ale colecției, care reflectau clar
ideea de mișcare oprită în timp, au fost prezentate pe aceeași scenă, care de
această data se rotea, creând sentimentul că rochiile sunt exponate de muzeu, nu
parte a unui spectacol. În timpul prezentării acestor rochii muzica s-a intensificat până în punctul în care a fost
grea de suportat, iar în acel moment în care ți-ai spus că oprești sunetul fimării - paharele au fost sparte, sunetul fiind
combinat cu cel al unei frâne bruște de mașină. Abia atunci ai putut înțelege despre
ce e colecția și ce reprezintă aceste cinci rochii: sunt reprezentarea vizuală
a momentului în care s-a produs contactul/accidentul.
Cu toate că sursele de inspirație ale colecției au fost mașinile
dezasamblate și zdrobite în urma accidentului din care au făcut parte, iar
colecția poate fi interpretată ca un semn de alarmă a celor care se urcă la
bordul unei mașini, eu consider că interpretarea poate fi extinsă. Chalayan a
spus într-un iterviu acordat revistei Vogue: Este vorba de viteza din viețile noastre care poate rezulta doar într-o
coliziune. Din acest motiv consider că cele cinci rochii vorbesc și
despre acele momente din viața fiecăruia dintre noi în care realizăm, într-o
fracțiune de secundă, ceea ce se petrece, dar e prea târziu pentru a mai face
ceva, impactul e inevitabil, și nu poate fi oprit decât dacă oprești însuși timpul.
Iar Chalayan asta a făcut: ne-a arătat că timpul poate fi oprit.
SURSE:http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2009-ready-to-wear/chalayan
https://www.youtube.com/watch?v=2sAqrjwHwig&t=44s
8. The Floating Dress / Rochia Plutituoare
Rochia plutitoare a făcut parte din
colecția pentru toamnă-iarnă din anul 2011,
lansată în Paris, și care a fost creată în colaborare cu Swarovski. Dar în ciuda
apartenenței rochiei la colecție, a fost prezentată într-un film (de modă),
Chalayan fiind cunoscut pentru interesul său față de lumea filmului. Filmul de
trei minute începe cu intrarea modelului pe o scenă acoperită de fum,
îndreptându-se spre rochie. Rochia este un mulaj metalic, care se poate deplasa
(„te ia la o plimbare”, susține Chalayan), fiind de asemenea controlată
printr-o telecomandă. Filmul se încheie cu spectacolul create de detașarea de
pe suprafața rochiei a micilor „semințe” electronice. Unii susțin că, datorită
formei lor, sunt semințe de păpădie, mie îmi amintesc mai degrabă de dansul
semințelor de arțar în cădere.
Inspirația pentru această rochie este de origine japoneză – o cultură care
a ajuns să îl fascieze pe designer; și mă gândesc că dezvoltarea pe plan
tehnologic a Japoniei este unul dintre motivele principale. Numele filmului
este Kaikoku,
care în japoneză înseamnă „deschiderea țării”. Acesta este numele oficial al
rochiei, dar publicul o recunoaște mult mai ușor sub denumirea de Rochie
Plutitoare. Probabil pentru că acest aspect e cel care a rămas întipărit
în memoria publicului. Rochia a ajuns să facă parte din una dintre cele mai
mari expoziții de modă Manus x Machina, o expoziție de modă
organizată de Costume Institute la Muzeul Metropolitan din New York în primăvara
anul 2016.
9. Transforming Dresses / Rochiile care se
transformă
Un
nume cât se poate de expresiv. Sunt trei la număr și au făcut parte din
colecția prezentată în toamna anului 2013.
În ciuda faptului că Chalayan are obiceiul de a prezentat ținutele cele mai
relevane ale colecției sale la început sau la finalul specatcolului, de această
dată ținutele acestea multifuncționale au fost prezentate în
timpul spectacolului, presărate printre celalalte ținute ale colecției.
Rochiile sunt superbe, iar
tehnologia din spatele lor e extrem de complexă, chiar dacă aparent e atât de
simplu. Rochiile nu își schimbă doar forma, ci se trasformă cu totul – motivul pentru care sunt numite astfel. Acestea devin o cu totul altă rochie, cu o altă
lungime, cu altă formă, alt volum, alt material, altă textură, altă culoare. Aceste
rochii dovedesc nu doar că Chalayan este un maestru în manipularea tehnologiei
pentru crearea ținutelor, ci este într-adevăr un maestru al
multifuncționalului.
SURSE: http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2013-ready-to-wear/chalayan
https://www.youtube.com/watch?v=tr0UYFMxeyI&t=4s
10. Dissolving Dresses / Rochiile care se dizolvă
Încă de dinainte de a începe
spectacolul, două modele au stat, precum două manechine într-o vitrină, îmbrăcate
și amplasate pe o scenă. Ocolindu-le, celelalte modele au început să defileze,
prezentând colecția pentru primăvară-vară 2016.
La un moment dat nu a mai intrat niciun model pe scenă și pe neașteptate a
început să curgă apă peste cele două modele din plafonul fals de deasupra lor. Rochiile
pe care acestea le purtau s-au dizolvat (aproape complet) deoarece erau create
din hârtie, lăsând să se vadă rochiile din material textil pe care le purtau
dedesubt.
Conceptul colecției a fost războiul,
fiind exprimat nu doar prin gama cromatică, ci și prin imprimeul milităresc de
pe rochiile de hârtie. Dizolvarea acelor rochii era de fapt o analogie pentru
dizolvarea frontierelor, aspect care are loc în timpul unui război, dar și o
dizolvare a motivului pentru care soldații luptă: după o bună perioadă de timp
în care ai luptat, ajungi să te întrebi de ce încă mai lupți. Atunci ajungi să
realizezi că, permenant, te-ai schimbat tu datorită apartenenței tale la
război/la luptă.
SURSE: http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2016-ready-to-wear/chalayan
https://www.youtube.com/watch?v=beOFenB2qkg
ARTICOL REALIZAT DE ALEXANDRA - GEANINA BURTIUC
SURSE: http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2016-ready-to-wear/chalayan
https://www.youtube.com/watch?v=beOFenB2qkg
ARTICOL REALIZAT DE ALEXANDRA - GEANINA BURTIUC
rochie cu glugai
ReplyDeleteDaca apreciezi stilul sport, sigur vei iubi aceasta rochie hanorac FreeDay Citrus. Intra acum si descopera culorile pe care le-am pregatit pentru tine!
to get more - https://outran.ro/femei/rochii/rochie-freeday-citrus/
ReplyDeleterochii cu gluga
Rochie sport - piesa de rezistenta a oricarei femei. Pune-ti feminitatea in evidenta cu o rochie Outran! Livrare GRATUITA! 80% bumbac organic.
https://outran.ro/femei/rochii/