Latest Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Wednesday, August 23, 2017

10 ROCHII INOVATIVE CREATE DE CHALAYAN

      
PORTREUL LUI HUSSEIN CHALAYAN

 Există în ziua de astăzi pantofi cu display animat care e controlat de o aplicație instalată pe propriul smartphone. Dar oare ști cine a venit primul cu o astfel de idée? Sau oare ști cine a creat prima rochie constrolată cu telecomandă? Sau poate ai auzit de rochii iluminiscente, create cu fir optic. Dar ști cine este cel din spatele unei astfel de invenții, cine a arătat că tehnologia poate fi incorporată unei haine, nu doar un ajutor în procesul său de creare? Ei bine, numele celui din spatele tuturor acestor idei e Hussein Chalayan.            

Hussein Chalayan este un designer recunoscut în lumea modei, în mod special, pentru inovațiile aduse în domeniul hainelor multifuncționale. Este cipriot de origine, născut în Nicosia, și a migrat împreună cu familia sa în Londra. Aici a absolvit London`s Central Saint Martin School of Arts and Design în anul 1993. Colecția lui de licență a fost cumpărată de Browns (un magazin britanic iconic). În anii 1999 și 2000 a fost intitulat Desingerul anului al Marii Britanii. A colaborat în decursul anilor cu mulți artiști, muzicieni, actori, regizori și tehnicieni pentru realizarea colecțiilor și expozițiilor sale. În lucrări abordează frecvent teme sociale, politice și filosofice, exprimate nu doar prin hainele create, ci prin întreg modul lor de prezentare – un spectacol într-adevăr – care curpinde colecția, instalații și filme. Iar datorită interesului său pentru tehnologie a ajuns să realizeze unele dintre cele mai extraordinare și spectaculoase rochii existente în modă (crează predominant pentru secția feminină), care au ajuns să fie expuse în muzee importante de pe glob (de exemplu colecția expusă în Muzeul de artă contemporană din Tokyo, în anul 2010). Din acest motiv consider că este unul dintre acei designer de modă care va rămâne în istorie pentru inovațiile sale.

Mai jos am realizat o listă cu 10 cele mai impresionante rochii create de Chalayan, expuse în ordine cronologică. 


1. Airplane Dress / Rochia Avion

            Rochia Avion face parte din spectacolul care a avut loc în primăvara anului 2000. Este de fapt un experiment la care Cahalyan a lucrat doi ani pentru a-l finisa. Rochia este creată din fibră de sticlă, conținând și elemente metalice din moment ce e controlată cu o telecomandă (rochia care a fost recreată în 2005 este operată manual de purtătoare). Structura sa rigidă - e un mulaj - prmite purtarea doar a unui singur tip de corp feminin, cu dimensiuni fixe. Dar în ciuda rigidității sale, rochia de fapt se desface. Mai bine spus, parte inferioară a spatelui rochiei se desface pentru a scoate la iveală o a aglomerare de volane din tulle roz. Acesta e farmecul rochie. Își schimbă forma inițială și conține tehnologia de care Chalayan e atât de pasionat. Plus că a fost o adevărată revoluție a vremii sale, extinzând limitele modei.




2. Table Dress / Rochia Masă

            Aceasta este o rochie care face parte din colecția prezentată în iarna anului 2000, numită pe bună dreptate gata de purtat (ready-to-wear). Spectacolul a avut două parți, una introductivă – a colecției pusă la vânzare -, și una demonstrativă – a unor piese create pentru a arăta talentul și potențialul designerului lor. Din această a doua parte face parte Rochia Masă. Scena a fost construită astfel încât să arate ca o cameră a unui cămin obișnuit, decorată cu o masă, cinci scaune și un televizor pus pe perete. Modelele intrau pe scenă îmbrăcate cu rochii de un gri neutru, drepte, cu croi simplu. Au fost instruite să dezbrace scaunele de husele lor, să le îmbrace ca pe niște rochii (deloc simple în croi), iar scuanele să le împacheteze pentru a forma niște valize cu care părăseau scena. Cel de-al șaselea model, îmbrăcat cu același gen de rochie gri, a fost instruit să dezasambleze masa – adică să-i ia jos capacul - și să o îmbrace ca pe o fustă cu bretele.
         Sursa de inspirație pentru aceste piese multifuncționale a fost o mică poveste, una în care designerul s-a regăsit datorită experienței sale de dinaintea venirii sale în Londra: când ești forțat să îți părăsești casa, vrei să iei cu tine toate bunurile de valoare pe care le deți, de aceea haina de pe tine devine casa ta, fiind de fapt reflexia a tot ceea ce e valoros pentru tine. Rochia Masă este de fapt o analogie, o expresie vizuală, a migrarii. 





3. Wireless Dresses / Rochii fără fir

         Când zic Rochii fără fir nu mă refer la țesătura din care sunt create, ci la faptul că sunt controlate cu o telecomandă fără fir. Și da, există așa ceva, Chalayan expunându-și cele 6 rochii în show-ul din primăvara anului 2007. Prezentarea a început cu rochii care au un singur design (fix), continuând cu prezentarea acestor rochii controlate cu o telecomandă, care își schimbau forma inițială (multifuncționale). Pălăriile pe carele unele dintre modele le-au purtat au fost „ajutoarele” acestor rochii, modificându-se o dată cu ele. Ultima ținută multifuncțională prezentată constituia dintr-o rochie de voal alb, transparent, care era absorbită de pălărie, lăsând modelul nud pe scenă.
Cu toate că au fost numite Rochiile care se transformă (Transformer dresses), perefer denumirea de Rochii fără fir (Wireless dresses) deoarece denumirea pune accentul pe partea tehnologică și de creare, de care e atât de interesat Chalayan, nu doar pe aspectul formal al acestora.







4. Bubble Dress / Rochia din bule

            Un nume cât se poate de sugestiv, aș spune. Rochia aceasta face de fapt parte din spectacolul despre care vorbeam anterior (din primăvara anului 2007, ready-to-wear) și este creată din sfere de plastic transparent, de diferite mărimi, umplute cu aer, asamblate pe o serie de benzi dintr-un material textil argintiu. Bulele acestea îi dau rochiei o alură extraterestă deoarece nu se poate vedea cum au fost asamblate, iar aparenta lipsă (sau mai bine spus, ascunderea profesionistă) a unui sistem de închidere îți crează sentimentul că bulele plutesc și că în mod aleatoriu s-a adunat pe corpul modelului pentru a-i acoperi (parțial) trupul. E de-a dreptul fascinant cum o astfel de textura poate exista.
   Conceptul din spatele acestei ținute și a celor menționate anterior (a Rochiilor fără fir) a fost călătoria în timp, o tehnologie extraterestră omenirii. Iar spectacolul, într-adevăr, a părut desprins din filmele SF în care o astfel de călătorie e posibilă.



BUBBLE DRESS PURTATĂ DE LADY GAGA

5. LED dresses / Rochiile LED

            Spectacolul prezentat în toamna anului 2007 a conținut pălării iluminate, rochii spulberate de vânt și o gluga automatică care acoperă tot capul pe timp de ploaie. Dar probabil că cele două rochii, cea care a deschis spectacolul și cea care l-a închis, au fost piesele de rezistență ale colecției. Cele două rochii sunt bazate pe tehnologia LED, conținând fiecare 15.600 de LED-uri, fiind numite din acest motiv Rochiile LED. Sunt de asemenea cunoscute și sub denimirea de Rochii Display datorită faptului că nu sunt doar iluminiscente, ci sunt un ecran care reflectă, prin lumini alternative colorate, soarele și luna – adică începerea unui nou sezon („Una dintre ele reprezintă venirea primăverii, iar cealaltă reprezintă venirea verii” – susține Chalayan în filmul-interviu în care arată procesul lor de create). Au fost create în colaborare cu Swarovski.
   Interesant este că muzica de fundal a spectacolului mi-a amintit de soundtrack-ul unui anime. Ceea ce, de altfel, e parțial adevărat deoarece colecția a fost inspirată de cultura samurailor. Mai bine zis de armurile lor. Acest lucru se poate vedea mai ales în primele ținute ale spectacolului deoarece includeau careuri roșii și negre, pe suprafețe extinse care amintesc de plăcile de pe armuri.








6. Laser Dresses / Rochiile Laser

          Rochiile Laser sunt un alt proiect realizat de Chalayan în colaborare cu Swarovski. Aceste au făcut parte din colecția pentru toamnă-iarnă, prezentată în anul 2008. Și de această dată Rochiile au fost ținutele de rezistență ale colecției, prezentate la filnalul spectacolului. Conceptul de la care a fost pornită colecția este crearea universului și începuturile acestea. Conceptul s-a reflectat în colecție, în mod special, prin gama cromatică utilizată, alcătuită din nuanțe pământii și griuri calde. Iar treptat și-au făcut apariția în ținute diferite soiuri și mărimi de pietre, ele fiind sugerate prin formă, volum și imprimeu. Cristalele Swarovski folosite pentru rochiile principale ale colecției (cristalele fiind doar un soi mai frumos de pietre), și-au găsit perfect locul în colecție. Laserele roșii au fost montate în așa fel încât să lovească cristalele pentru a refracta lumina în diferite direcții. Luminile roșii provnite din lasere au fost reprezentarea vizuală a unei erupții vulcanice.
Cu toate că Chalayan a avut o idee fixă în ceea ce reprezintă aceste lumini roșii, exteriorizarea lor se poate interpreta, după părerea mea, și ca o naștere metaforică. Sângele e de asemenea roșu, și provine, la fel precum lava, din interior. Conform specialiștilor, rasa umană a luat naștere într-un anumit loc de pe glob (undeva în Africa de Nord), mai apoi extinzându-se în mod radiar față de epicentrul său. Exact cum luminiile roșii iau naștere dintr-un anumit loc de pe suprafața rochiilor, mai apoi fiind reflectate în mediul înconjurător, devenind rochia însăși. Exact cum lava curge din conul unui vulcan în mod radiar pe trunchiul său. 
7. The Smashed Dresses / Rochiile Zdrobite

         Spectacolul din primăvara anului 2009 începe prin prezentarea unor rochii realizate predominant din latex și voal, pe o scenă rotundă, pe care e desenată o spirală. În fundal, muzica e creată de instrumentele principale: paharele de sticlă. Ultimele cinci rochii ale colecției, care reflectau clar ideea de mișcare oprită în timp, au fost prezentate pe aceeași scenă, care de această data se rotea, creând sentimentul că rochiile sunt exponate de muzeu, nu parte a unui spectacol. În timpul prezentării acestor rochii muzica s-a intensificat până în punctul în care a fost grea de suportat, iar în acel moment  în care ți-ai spus că oprești sunetul fimării - paharele au fost sparte, sunetul fiind combinat cu cel al unei frâne bruște de mașină. Abia atunci ai putut înțelege despre ce e colecția și ce reprezintă aceste cinci rochii: sunt reprezentarea vizuală a momentului în care s-a produs contactul/accidentul.
Cu toate că sursele de inspirație ale colecției au fost mașinile dezasamblate și zdrobite în urma accidentului din care au făcut parte, iar colecția poate fi interpretată ca un semn de alarmă a celor care se urcă la bordul unei mașini, eu consider că interpretarea poate fi extinsă. Chalayan a spus într-un iterviu acordat revistei Vogue: Este vorba de viteza din viețile noastre care poate rezulta doar într-o coliziune. Din acest motiv consider că cele cinci rochii vorbesc și despre acele momente din viața fiecăruia dintre noi în care realizăm, într-o fracțiune de secundă, ceea ce se petrece, dar e prea târziu pentru a mai face ceva, impactul e inevitabil, și nu poate fi oprit decât dacă oprești însuși timpul. Iar Chalayan asta a făcut: ne-a arătat că timpul poate fi oprit.
8. The Floating Dress / Rochia Plutituoare

           Rochia plutitoare a făcut parte din colecția pentru toamnă-iarnă din anul 2011, lansată în Paris, și care a fost creată în colaborare cu Swarovski. Dar în ciuda apartenenței rochiei la colecție, a fost prezentată într-un film (de modă), Chalayan fiind cunoscut pentru interesul său față de lumea filmului. Filmul de trei minute începe cu intrarea modelului pe o scenă acoperită de fum, îndreptându-se spre rochie. Rochia este un mulaj metalic, care se poate deplasa („te ia la o plimbare”, susține Chalayan), fiind de asemenea controlată printr-o telecomandă. Filmul se încheie cu spectacolul create de detașarea de pe suprafața rochiei a micilor „semințe” electronice. Unii susțin că, datorită formei lor, sunt semințe de păpădie, mie îmi amintesc mai degrabă de dansul semințelor de arțar în cădere.
Inspirația pentru această rochie este de origine japoneză – o cultură care a ajuns să îl fascieze pe designer; și mă gândesc că dezvoltarea pe plan tehnologic a Japoniei este unul dintre motivele principale. Numele filmului este Kaikoku, care în japoneză înseamnă „deschiderea țării”. Acesta este numele oficial al rochiei, dar publicul o recunoaște mult mai ușor sub denumirea de Rochie Plutitoare. Probabil pentru că acest aspect e cel care a rămas întipărit în memoria publicului. Rochia a ajuns să facă parte din una dintre cele mai mari expoziții de modă Manus x Machina, o expoziție de modă organizată de Costume Institute la Muzeul Metropolitan din New York în primăvara anul 2016.






9. Transforming Dresses / Rochiile care se transformă

           Un nume cât se poate de expresiv. Sunt trei la număr și au făcut parte din colecția prezentată în toamna anului 2013. În ciuda faptului că Chalayan are obiceiul de a prezentat ținutele cele mai relevane ale colecției sale la început sau la finalul specatcolului, de această dată ținutele acestea multifuncționale au fost prezentate în timpul spectacolului, presărate printre celalalte ținute ale colecției.
            Rochiile sunt superbe, iar tehnologia din spatele lor e extrem de complexă, chiar dacă aparent e atât de simplu. Rochiile nu își schimbă doar forma, ci se trasformă cu totul – motivul pentru care sunt numite astfel. Acestea devin o cu totul altă rochie, cu o altă lungime, cu altă formă, alt volum, alt material, altă textură, altă culoare. Aceste rochii dovedesc nu doar că Chalayan este un maestru în manipularea tehnologiei pentru crearea ținutelor, ci este într-adevăr un maestru al multifuncționalului.
10. Dissolving Dresses / Rochiile care se dizolvă

          Încă de dinainte de a începe spectacolul, două modele au stat, precum două manechine într-o vitrină, îmbrăcate și amplasate pe o scenă. Ocolindu-le, celelalte modele au început să defileze, prezentând colecția pentru primăvară-vară 2016. La un moment dat nu a mai intrat niciun model pe scenă și pe neașteptate a început să curgă apă peste cele două modele din plafonul fals de deasupra lor. Rochiile pe care acestea le purtau s-au dizolvat (aproape complet) deoarece erau create din hârtie, lăsând să se vadă rochiile din material textil pe care le purtau dedesubt. 
  Conceptul colecției a fost războiul, fiind exprimat nu doar prin gama cromatică, ci și prin imprimeul milităresc de pe rochiile de hârtie. Dizolvarea acelor rochii era de fapt o analogie pentru dizolvarea frontierelor, aspect care are loc în timpul unui război, dar și o dizolvare a motivului pentru care soldații luptă: după o bună perioadă de timp în care ai luptat, ajungi să te întrebi de ce încă mai lupți. Atunci ajungi să realizezi că, permenant, te-ai schimbat tu datorită apartenenței tale la război/la luptă. 

SURSE: http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2016-ready-to-wear/chalayan
https://www.youtube.com/watch?v=beOFenB2qkg



ARTICOL REALIZAT DE ALEXANDRA - GEANINA BURTIUC

2 comments:

  1. rochie cu glugai

    Daca apreciezi stilul sport, sigur vei iubi aceasta rochie hanorac FreeDay Citrus. Intra acum si descopera culorile pe care le-am pregatit pentru tine!

    to get more - https://outran.ro/femei/rochii/rochie-freeday-citrus/

    ReplyDelete




  2. rochii cu gluga


    Rochie sport - piesa de rezistenta a oricarei femei. Pune-ti feminitatea in evidenta cu o rochie Outran! Livrare GRATUITA! 80% bumbac organic.


    https://outran.ro/femei/rochii/

    ReplyDelete